torstai 17. toukokuuta 2012

Uudenvuoden lupaukset

Dodii,nyt olis hyvä aika mennä rohkeesti peilin eteen, tuijottaa itseään intensiivisesti syvälle silmiin ja kysyä ääneen itseltään; Pidinkö Uudenvuoden lupaukseni tänä vuonna(kaan)?

UudestaVuodesta on nyt n. 4,5kuukautta. Tässä vaiheessa voi olla joko todella ylpeä itsestään tai sitten piiloutua peiton alle piiloon.

Itse tein yhden vahvan UV-lupauksen ja toisen sellaisen häilyvän, jokavuotisen lupauksen.

Lupasin itselleni olemaan syömättä jäätelöä niin kauan kun kestäisin.

kuva

 Ekaks mietin, että olisin koko vuoden, mut sit ajattelin,et jos edes kesään asti kykenen pitään lupauksen, niin oon puolijumala. Mehujäät eivät ole jäätelöitä, niitä siis olen sallinut itselleni ajottain. Mulla on törkeen herkkä vatsa, ja se menee sekaisin; liiasta rasvasta, liiasta hiilareista ja jäätelöstä. Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia (kirjoitinko ton oikein?), mutta jäätelöstä vatsa vetää vuoristorataa oikein urakalla. Ja kaikenlisäksi mä rakastan jäätelöä(peritty isältä), eli päätös ja siihen sitoutuminen oli vaikeeta.
Muutama viikko sitten meinasin sortua jäätelöön autoreissulla kohti Kokkolaa, kun aterian jälkeen vaan teki NIIN paljon mieli jäätelöä (+ aurinko paistoi kauniisti ja oli ihan jäätelö-filis). Onneksi en sortunut, sillä se olis vaikuttanut mun psyykkeeseen liikaa negatiivisesti. 

 Nyt oon päättänyt, että 18.kesäkuuta, jolloin saan valmistumispaperit ulos, käyn ostaan itselleni kesän ensimmäisen jäätelön. Vielä en jatkosta ole päättänyt, mutta uskon, että montaa jäätelöä en itselleni kesän aikana suo. Niin oman kuin muidenkin hyvinvoinnin puolesta (ilmavaivat).

Toinen häilyvä UV-lupaus oli terveellisemmät elämäntavat. Näissäkin oon kiitettävästi onnistunut; aloitin heti tammikuusta jäsenyyden liikuntakeskuksessa ja 21.5 alkaa Tampereen Fressillä myös jäsenyys, joka jatkuu koko kesän (mun ensimmäinen kesäjäsenyys!). Oon kokeillut erilaisia ruokavalioita ja huomannut,että VHH (vähähiilihydraattinen) ruokavalio on mulle tehty. Alkoholilla oon lätrännyt, mut se oliskin mun kesän haaste (ja sillä läträämisen olen itselleni sallinut opiskelija-aikani päätyttyä tänä keväänä). Täytyy viel miettiä, mitkä ovat "säännöt" kesän 2012 alkoholikäytölleni, mutta jonkilaiset normit otan mukaan. Tyyliin; max. 2siideriä per juhla tai kerran kuussa (ei väkeviä). 
Tää vaan on ollut ainut asia, missä oon ajoittain sortunut. Ja sit kun kerran tuntee sen "sortumisen tunteen", niin on helpompi sortua muihinkin; krapulasafkaan ja jättää lenkki väliin, ym. Mä uskon,et oon tässä vaiheessa tän suhteen melko musta-valkoinen ihminen; kaikki tai ei mitään. Eli olisko liian raju päättää, etten koske alkoholiin ollenkaan koko kesänä? Mietitään asiaa....

Mutta summa summarum; olen saavuttanut 80% UV-lupaukseni ja matka jatkuu, kunnes saan seuraavana UudenVuoden aattona esittää ensi vuoden lupaukset. Mitä elämä olisikaan ilman tavotteita ja niiden saavuttelemista.
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti